For og imod for LCHF diæten

LCHF står for low carb high fat, og går grundlæggende ud på at minimere indtaget af kulhydrater og benytte energien til at indtage fedt istedet, hvor ens proteinindtag forbliver omtrentligt det samme.

Som i alle andre diæter med få kulhydrater, er nøglen at forsøge på at få blodsukkerniveauet ned på et lavt og stabilt niveau, så der produceres mindre insulin, og mindre fedt ophobes i kroppen. Derved bruger kroppen fedtet som brændstof istedet for kulhydrater, og man vil begynde at miste evt. kropsfedt. 

Hvorfor vælge LCHF diæt?

LCHF diæten kan vise sig, at være særlig effektiv ved personer med overvægt og voldsom overvægt, da der hurtigt mange kilo at tabe på LCHF diæten. Deruodver kan der følgerder en masse sundhedsmæssige fordele ved LCHF.  Heriblandt kan nævnes undvielse af diabetes, allergier der bliver mindsket, fordøjelsesproblemer bliver forbedret samt mindre humørsvingninger i takt med at blodsukkeret i kroppen stabiliseres. 

På LCHF diæten er alle former for smør, fløde og ost tilladt, grundet dets høje fedtniveau. Af samme årsag, er bacon og æg også en mulighed. Øvrigt fisk, kød, skaldyr er også tilladt at spise. For at opretholde balancen er der nogle få grønsager, som er tilladt på LCHF diæten. Disse består af salater, tomater, agurk, broccoli, asparges, avocado, spinat og svampe. 

Hvorfor bør du ikke vælge LCHF diæten?

På LCHF diæten er der dog også en lang række fødevarer, som bør holde sig fra. I modsætning til mange andre diæter, inkluderer det produkter med lavt fedtindhold. Desuden inkluderer det dog også alle former for stivelse, herunder alle former for pasta, brød, kartofler, ris og korn. Derudover skal man på LCHF helst undvie for meget sukker og derfor søde sager. Samtidig skal man gerne minimere indtaget af alkohol, herunder også øl.

LCHF diæten udelukker desuden sunde fødevarer som mælk og mange grønsager med et højt niveau af kulhydrater, som bananer og kartofler. Begrænsningerne indenfor bl.a. korn og frugt og grønt gør, at kroppen nemt kan komme i underskud af vigtige mineraler, vitaminer og fibre som din krop har brug for.

Det lave indtag af kulhydrater kan føre til opbygning af ketoner i blodet, hvilket ikke er godt. Dette skyldes at overskydende ketoner i blodet, kan forstyrre dit stofskifte, så du mister muskelvæv og påvirker hjernenfunktionen. Derudover kan det lave indtag af kulhydrater,  dermed ofte føre til, at man bliver udmattet, svag, træt, forstoppet, får kvalme eller føler sig oppustet på en LCHF diæt. 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *